Veel voorkomende klachten

Nek- en rugklachten zijn de meest voorkomende aandoeningen van het bewegingsapparaat. Dit zijn ook de voornaamste, maar niet de enige klachten waarmee mensen naar een chiropractor gaan. Met chiropractische behandelingen kunnen wij hier verlichting bieden. Patiënten kunnen meerdere pijnklachten ervaren in verschillende gebieden, tegelijk of achtereenvolgens.

Bij veel therapieën worden dergelijke klachten als op zichzelf staand beschouwd en afzonderlijk behandeld. In onze praktijk overheerst het besef dat ze in het algemeen juist niet op zichzelf staan, maar een onderlinge samenhang vertonen in herkenbare klachtenpatronen.

Hieronder een lijst van klachten die in onze praktijk regelmatig behandeld worden:

NEK, HOOFD, SCHOUDER EN ARM

Nek: nekpijn / stijve nek / whiplash / moeite met draaien en omkijken / gespannen nekspieren / vermoeide nekspieren.

Hoofd: Hoofdpijn / migraine / bandgevoel om het hoofd / druk boven de ogen / spanningshoofdpijn / clusterhoofdpijn / duizeligheid / kaakproblemen / knakkend geluid in de kaak / aangezichtspijn / klachten na trauma / hersenschudding.

Schouder en arm: uitstraling in de armen / uitstraling in vingers / pijn in pols, elleboog of schouder / slijmbeursontsteking / frozen shoulder / tennisarm / golfersarm / carpaaltunnel syndroom / sportblessures

HOOFDPIJN en MIGRAINE

Hoofdpijn / migraine / bandgevoel om het hoofd / druk boven de ogen / spanningshoofdpijn / clusterhoofdpijn / duizeligheid / kaakproblemen / knakkend geluid in de kaak / aangezichtspijn / klachten na trauma / hersenschudding / whiplash.

BOVENRUG

Pijnklachten tussen de schouderbladen en rond de borstkas / pijn rondom het schouderblad met wakker worden / pijn bij ademhaling / pijn rondom ribben / syndroom van Tietze.

LAGE RUG

Lage rugpijn / spit / ischias (uitstraling naar bil en/of been) / hernia / lumbago / stijve rug / vermoeide rugspieren / ochtendstijfheid / bekkenklachten / bekken scheefstand / beenlengte verschil / moeite met draaien in bed / moeite met sokken aandoen / tintelingen in het been / beknelde zenuw / steken in de rug / etalage benen / rugklachten met sporten / klachten voortkomend uit artrose of slijtage / klachten na trauma.

WHIPLASH EN HERSENSCHUDDING

Nekklachten / hoofdpijnklachten / concentratiestoornissen / duizeligheid / wazig zien / oorsuizen / vermoeidheid / misselijkheid / slaapproblemen / uitstralingspijn naar de schouder / verminderde coördinatie van ledematen en roepstabiliteit / verstoorde oogbewegingen / gevoel dat het hoofd te zwaar is om te dragen.

Een whiplashtrauma als gevolg van een klap met het hoofd bij o.a. een auto-ongeluk, val, val van een fiets, paarde etc., kan op verschillende manieren het functioneren van het zenuwstelsel verstoren. Ten eerste kan een whiplash leiden tot beschadiging/verstoring van de reksensoren van de spieren. Dit zorgt voor een verstoorde informatie naar het centrale zenuwstelsel. Hierdoor krijgt de patiënt meer moeite met het bepalen van zijn lichaamspositie in de ruimte. Daarnaast kan er beschadiging van de zenuwvezels zijn. Dit resulteert in een vertraging van de impulsbegeleiding over de zenuwbanen. Ook kan de centrale verwerking van de zenuwimpulsen verstoord worden. In de kleine hersenen kan dit o.a. leiden tot een verminderde coördinatie van ledematen en rompstabiliteit en verstoorde oogbewegingen.

Binnen onze praktijk maken we gebruik van doorontwikkelde whiplash behandel protocollen.

SCOLIOSE

Hoofdpijn / nekpijn / rugpijn / pijn in de arm / pijn in de heup / beenlengte verschil

Scoliose is een driedimensionale zijdelingse verkromming van de wervelkolom. Er ontstaat een bocht in de wervelkolom en deze draait om zijn eigen as. De wervelkolom kan naar één kant kromgroeien, waardoor er één bocht ontstaat, maar meestal zijn er twee bochten. De verdraaiing van de wervelkolom veroorzaakt op borsthoogte aan de rugzijde een bolling van de ribben. Een scoliose kan actief zijn en klachten veroorzaken, maar ook a-symptomatisch aanwezig zijn.

Binnen onze praktijk maken we gebruik van doorontwikkelde behandelmethodes om de door de scoliose veroorzaakte klachten zo stabiel mogelijk te krijgen.

BABY’S EN KINDEREN

Baby’s: veel huilen / ontroostbaarheid / onrust / overstrekken / voorkeurshouding / voorkeursborst met voeden / afgeplat hoofdje / KISS-syndroom / slecht slapen / moeite met voeden / koliek / constipatie / naar het oor grijpen / oorontstekingen / vertraagde ontwikkeling / motorische problemen.

Kinderen: hoofdpijn / buikpijn / nekpijn / text-nek / rugpijn / scoliose / pijn na vallen / prikkelbaarheid / slecht slapen / bedplassen / concentratieproblemen, motorische- of ontwikkelingsproblemen / slepen met een been / met een voet naar binnen of buiten gedraaid lopen / tenen lopen / doorgezakte voet / onhandigheid / oorontstekingen.

In de groei is het extra belangrijk dat de wervelkolom goed functioneert. Vaak hebben kinderen rug- en nekklachten door trauma of een slechte houding. Ook moeite met sporten en zwemmen komt regelmatig voor. Wij raden altijd aan om uw kinderen te laten controleren ook al mankeren ze (nog) niks.

ZWANGERSCHAPSKLACHTEN

Tijdens de zwangerschap hebben veel vrouwen last van pijnklachten in bijvoorbeeld rug en bekkengewrichten. Een oorzaak hiervan zijn de veranderingen in uw lichaam, zowel in het bewegingsapparaat als hormonaal. Hierbij kan het zijn dat de gewrichten mobieler worden, of juist blokkeren. Een goed functionerend bekken is erg belangrijk voor zowel moeder als baby. De behandeling wordt aangepast aan uw behoeftes en is veilig voor u en uw ongeboren baby. Chiropractie kan binnen onze praktijk door het gebruik van speciale technieken en behandeltafels in iedere fase van de zwangerschap worden toegepast.

Mocht het zo zijn dat na de bevalling klachten blijven, verergeren of juist ontstaan? Ook dan kunt u bij ons terecht om te bespreken of wij iets voor u kunnen betekenen.

SPORTBLESSURES

Tennisarm / golfersarm / heupklachten / knieklachten / enkelklachten / polsen / schouderproblemen / peesontstekingen / peesblessures / hielspoor / verslappen van spieren tijdens intensief kracht zetten.

Wanneer gewrichten en spieren in de wervelkolom of ledematen niet goed functioneren kan dit invloed hebben op de kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen. Op verschillende niveaus van sport, van recreatief tot topsport, is een goed functionerend bewegingsapparaat een vereiste. De chiropractor analyseert de functiestoornissen in het lichaam, waardoor (sport)blessures behandeld kunnen worden maar ook om ervoor te zorgen dat u ze voorkomt. Een optimaal functionerende wervelkolom en aansturend zenuwstelsel resulteert in betere prestaties en minder kans op blessures. Tevens kan de chiropractor advies geven over training, voeding en preventie.

.
*nota: Deze klachten kunnen ook oorzaken hebben die niet met chiropractie verholpen kunnen worden. De chiropractor zal oordelen of ze in zijn werkterrein te behandelen zijn.

Herkenbare klacht(en)? Of stond uw klacht er niet tussen?

Is één van de bovenstaande klachten voor u herkenbaar, neem dan contact met ons op om te kijken wat we voor u kunnen betekenen om soepeler en zonder klachten te kunnen genieten van het leven.

Ook als uw informatie wilt omtrent een klacht die hier niet bij staat.

Maak een afspraak. Tel: 0118-472137